Med kunskapen i centrum

Det är en smått nervös spänning i Bromangymnasiets verkstad. Idag ska elevernas gymnasiearbeten bedömas, kommer de klara kraven som ställs för att bli godkända?

Isaac Gomes, Radiator VVS är en av företagarna som är med och bedömer gymnasiearbetet. Jonathan Krantz redovisar sitt arbete.

 Gymnasiearbetet görs sista året i skolan och är ett kvitto att eleven är förberedd för yrket. Redan i höstas började eleverna med planeringen och nu har de genomfört det praktiska arbetet och det är dags för bedömningen. Arbetet bedöms av en företagsrepresentant tillsammans med läraren.

Något som är bra enligt Johnny Hammarström, på Värmebolaget ALAB. – Vi får se vad eleverna kan, vi får bättre koll på vilka typ av jobb de kan göra när de blir lärlingar och för eleverna är det bra att det kommer någon som arbetar i branschen och ger dem feed back på det de gjort. Andreas Sandberg är lärare på Bromangymnasiet håller med. – Det blir mer på riktigt för eleverna när de som är ute i verkligheten lämnar sina synpunkter på det jobb eleven gjort.

Test av elevens utbildning

Den största delen av gymnasiearbetet är planeringen. Eleverna ska planera sitt arbete, göra ritningar och beräkna kostnaderna för material och arbetstid. Det ger eleverna en uppfattning om allt arbete som krävs innan man som VVS-montör kan åka ut på ett jobb. – Det är bra att de förstår att någon gör det här förarbetet innan de som VVS:are åker ut och gör själva installationen. Det ger dem också förståelse vad ett arbetar kostar i tid och material, säger Andreas.

Den praktiska delen av gymnasiearbetet består av tre delar, en varmvattenberedare, en komplettering av badrum och ett expansionskärl. De tre uppgifterna testar elevens kunskap i systemförståelse, att de har koll på mått och kan göra större installationer snyggt och det testar även elevens säkerhetstänk.

Eleven går igenom sitt arbete med läraren och företagaren och berättar hur han tänkt när han gjorde ritningen, varför han valt det materialet som han gjort och utvärderar hur själva arbete har gått. De som bedömer provet frågar och diskuterar om man kan göra på något annat sätt. De tittar på om materialkostnaden var rimlig och om tiden som eleven beräknat att installationen ska ta är rimlig.

Tips och tricks

Johnny Hammarström på Värmebolaget ALAB går igenom gymnasiearbetet med VVS-eleven Erik Schön.

– Det är bra att du klamrat expansionskärlet ordentligt, om det fylls med vatten blir det tung och då måste det sitta ordentligt. Det är Isaac Gomes, från Raditor VVS som berömmer eleven. Han är nöjd med det han sett idag. –  De elever jag bedömde idag har gjort ett väldigt bra jobb. Deras nivå låg över det jag hade förväntat mig av en elev i årskurs 3. Det är positivt att de har en så hög nivå när de snart ska bli lärlingar.

Han tipsar eleven att alltid ta bort eventuella ditritade streck när röret bockats. – Det är en viktig del av jobbet, att man kan städa efter sig, det är det som kunden ser. Vi gör alltid snygga installationer men har någon missat att städa och plocka undan efter sig får vi hör det. Det ska vara snyggare när vi åker än när vi kom. Det handlar om kvalitet.

Förutom att installationerna är snygga och rätt utförda tittar företagarna på att eleven har koll på säkerheten.  – Säkerheten är jätteviktigt. Om inte säkerhetsventilen till en värmepanna fungerar så kan hela pannan explodera och det blir en rejäl smäll som kan skada både människor och byggnader, säger Johnny.

Lika gymnasiearbete för alla

Edin Camo berättar om sin planering för Isaac Gomes och läraren Andreas Sandberg.

Hösten 2018 infördes ett nytt gymnasiearbete för alla VVS-elever på Förstklassiga skolor. Anledningen till att ett gemensamt gymnasiearbete togs fram var för att kvalitetssäkra utbildningen. – Vi såg att det var en otrolig skillnad på hur skolorna lade upp gymnasiearbetet och hur mycket tid och resurser de lade ner. För att veta att eleverna fått den utbildningen som de ska ha och för att branschen ska veta vad en elev som gått gymnasiet kan skapades det nya gymnasiearbetet. Vi frågade 500 företag vilka förväntningar de har på en elev som gått tre år på VF-programmet och utifrån det tog vi fram de här arbetsuppgifterna, berättar Heine Tegnér på VVS-Branschens Yrkesnämnd.

Eleverna kan få godkänt eller icke godkänt på gymnasiearbetet. Elever som gör ett extra bra jobb får dessutom ett diplom så visar att de klarat gymnasiearbetet på VVS-Branschens Yrkesnämnds nivå. Det diplomet är något som de ska vara stolta över och som de ska visa upp när de söker lärlingsplats efter studenten.

 

 

Fakta om gymnasiearbetet inom VVS

Gymnasiearbetet består av tre delar:

  1. Planering – Eleverna ska planera sitt arbete, göra ritningar och beräkna kostnaderna för material och arbetstid.
  2. Utförande – De ska sedan utföra installationen utifrån de den planeringen de gjort. Det är tre moduler som ska göras; varmvattenberedare, komplettering av badrum och expansionskärl med säkerhetsutrustning
  3. Utvärdering – Eleven ska utvärdera sitt arbete. Var materialkostnaden rimlig, stämde den beräknande arbetstiden och följde de ritningarna?

Alla VVS-elever på Förstklassiga skolor ska göra samma gymnasiearbete för att testa av deras kunskapsnivå och säkerställa att de fått den utbildning som de ska ha.

Film om gymnasiearbetet: https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=OMnfTTwxaaQ